ایران دانش

دانلود محصولات دانشجویی و دانش آموزی

ایران دانش

دانلود محصولات دانشجویی و دانش آموزی

دانلود مقاله تأثیر سطح مهارت الگو بر عملکرد و یادگیری مهارت سرویس سادة والیبال

امروزه شاهد اجرای ماهرانه و خارق العاده ورزشکاران برجسته در صحنه‌های ورزشی هستیم، نمایشی از قدرت، خلاقیت و هنر که بی‌شک سوالات زیادی را در ذهن هر بیننده‌ای ایجاد می‌کند
دسته بندی تربیت بدنی
بازدید ها 20
فرمت فایل doc
حجم فایل 132 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 170
مقاله تأثیر سطح مهارت الگو بر عملکرد و یادگیری مهارت سرویس سادة والیبال

فروشنده فایل

کد کاربری 1024
کاربر

تأثیر سطح مهارت الگو بر عملکرد و یادگیری مهارت سرویس سادة والیبال


مقدمه
امروزه شاهد اجرای ماهرانه و خارق العاده ورزشکاران برجسته در صحنه‌های ورزشی هستیم، نمایشی از قدرت، خلاقیت و هنر که بی‌شک سوالات زیادی را در ذهن هر بیننده‌ای ایجاد می‌کند. چگونه می‌توان یک مهارت جدید را آموخت؟ چگونه این مهارت‌ها پیشرفت می‌کنند؟ و چگونه می‌توان تا این حد در اجرای مهارت‌ها پیشرفت کرد؟ پاسخ به این سوالات می‌تواند بسیاری از نکات مبهم را روشن نماید.
یکی از اهداف اصلی تربیت بدنی، تسهیل فراگیری مهارت از طریق آموزش مناسب است. پژوهشگران علم تربیت بدنی همواره در تلاشند تا با معرفی روشهای علمی جدید، توانائی معلمان و مربیان را در آموزش افزایش دهند. بدن منظور دانشمندان رفتار حرکتی طی سالها تحقیق و مطالعه سعی کرده‌اند تا عوامل اثرگذار بر اجرا و یادگیری مهارت‌ها را شناسائی کنند.
بدون شک یکی از مهمترین عوامل مؤثر در فرایند یادگیری، نمایش مهارت است. نمایش مهارت یکی از قدرتمندترین ابزارهایی است که مربیان تربیت بدنی از آن به منظور انتقال اطلاعات مربوط به مهارت به فراگیر در یک زمان کوتاه استفاده می‌کنند. معلم یا مربی تربیت بدنی به این دلیل مهارت را نمایش می‌دهد که باور دارد فراگیران نسبت به توصیف کلامی از این طریق، اطلاعات بیشتری را در زمان کوتاهی دریافت می‌کنند. معمولاً یک الگوی ماهر به منظور آموزش مهارت حرکتی جدید به فراگیر مورد استفاده قرار می‌گیرد.
در سالهای اخیر، نظریه پردازان یادگیری حرکتی این سوال را مطرح کرده‌اند که آیا برای یادگیری مشاهده‌ای یک مهارت حرکتی، الگوی ماهر تنها نوع سودمند الگوست؟ (لی و وایت ، 1990؛ پالاک و لی 1992). در این ارتباط تحقیقات زیادی نیز انجام گرفته است.
براساس نتایج این تحقیقات، درگیر شدن مشاهده‌گر در فعالیت های شناختی الگوی در حال یادگیری ، یادگیری مهارت را تسهیل می‌کند. طرفداران الگوی درحال یادگیری معتقدند که الگوی ماهر به جای توسعة چگونگی درک و شناخت از اجرای مهارت، تقلید از جرای مهارت را اجرا توسعه می‌دهد. به این دلیل که الگوی ماهر، اطلاعات بدون اشتباهی را به مشاهده‌گر ارائه می‌کند، در حالیکه الگوی در حال یادگیری مشاهده‌گر را درگیر فرایندهای حل مسأله می‌کند (8).
اخیراً، این رویکرد آموزشی سوالاتی را در مورد استفاده ترجیحی از مدل ماهر در یادگیری مشاهده‌ای مطرح کرده است. لیکن یافته‌های تحقیقی در این زمینه به نتایج قطعی و مسلمی دست نیافته است. بنابراین در این تحقیق، سعی شده است که تأثیر سطح مهارت الگو را بر یادگیری یک مهارت حرکتی مورد بررسی قرار دهد.

فهرست مطالب
فصل اول: مقدمه و بیان مسأله..
مقدمه...
بیان مسأله......
ضرورت و اهمیت تحقیق...
اهداف تحقیق.....
فرضیه‌های تحقیق..
پیش فرضهای تحقیق...
محدودیت‌های تحقیق...
تعریف عملیاتی متغیرها....
فصل دوم: مروری بر ادبیات تحقیق...
مقدمه......................
زمینة نظری موضوع تحقیق.....
اثر بخشی یادگیری مشاهده‌ای از دیدگاه دو نظریه یادگیری حرکتی........
تبیینهای اولیه اولیه از یادگیری مشاهده‌ای.............
تبیین میلر و دلار......
توجیه بندورا از یادگیری مشاهده‌ای.....
تحلیل اسکینر از یادگیری مشاهده‌ای...
مشاهدة نمایش چگونه بر یادگیری اثر می‌گذارد؟..
عوامل مؤثر بر یادگیری مشاهده‌ای....
ویژگی‌های الگو..
ویژگی‌های نمایش......
ویژگی‌های مشاهده‌گر
توجیهات رشدی در الگودهی
پیشینه تحقیق...............
نتیجه‌گیری......................
فصل سوم: روش تحقیق..
روش تحقیق......................
جامعه تحقیق و آزمودنیها....
متغیرهای تحقیق.................
ابزار اندازه‌گیری.....
روش جمع‌آوری اطلاعات..
نحوة اجرای آزمون ...
مراحل آزمون...
روشهای آماری....................
فصل چهارم: یافته‌های تحقیق و تجزیه و تحلیل آنها.......
تجزیه و تحلیل توصیفی یافته‌ها........
تجزیه و تحلیل استنباطی یافته‌ها..............
فصل پنجم: بحث و نتیجه‌گیری.......
خلاصه تحقیق.........
بحث و تفسیر یافته‌ها .......
پیشنهادهای پژوهشی......
فهرست منابع...


دانلود مقاله مطالعه عوامل مؤثر در افزایش مهارت نوشتن خلاق در دانش آموزان متوسطه

جامعه‌ی پویا و پرتلاش امروزی یک لحظه درنگ نمی کند تا بتواند به فنون جدید و قدرت والای علمی دست پیدا کند در چنین عصری که عصر شکوفایی و بهره جستن از نبوغ بزرگان علمی، پژوهندگان ،مخترعین ، مبتکرین، صنعتگران و است
دسته بندی روانشناسی و علوم تربیتی
بازدید ها 14
فرمت فایل doc
حجم فایل 275 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 140
مقاله مطالعه عوامل مؤثر در افزایش مهارت نوشتن خلاق در دانش آموزان متوسطه

فروشنده فایل

کد کاربری 1024
کاربر

مطالعه عوامل مؤثر در افزایش مهارت نوشتن خلاق در دانش آموزان متوسطه

مقدمه
جامعه‌ی پویا و پرتلاش امروزی یک لحظه درنگ نمی کند تا بتواند به فنون جدید و قدرت والای علمی دست پیدا کند . در چنین عصری که عصر شکوفایی و بهره جستن از نبوغ بزرگان علمی، پژوهندگان ،مخترعین ، مبتکرین، صنعتگران و... است برای اداره سازمان‌های اجتماعی ـ فرهنگی ـ اقتصادی و آموزش جامعه به فکر و ذهن افراد خلاق نیاز است ، تا بتوان همگام و همپای پیشرفت جامعه به پرورش افراد خلاق اقدام نمود.
بسیاری بر این عقیده‌اند که خلاقیت امری ذاتی است و فقط خداوند این ودیعه خود را به عده‌ای از انسانها بخشیده و قابل آموزش و آموختنی نیست . عده‌ای با این عقیده مخالفند و ابراز می دارند خداوند به همه انسانها یکسان نعمت بخشیده این افراد (خلاقان) از این نبوغ خدادادی خود ، بیشترین بهره را برده‌اند و نیز معتقدند که خلاقیت صفت مشترک تمامی انسانها است که با پرورش آن می توان آن را از حالت رکود درآورد و از حالت بالقوه به بالفعل تبدیل کرد و بالعکس می‌توان خلاقیت را با آموزش ناصحیح و غلط از ریشه خشکاند. تحقیقات ادعای گروه دوم را تصدیق کرده و خلاقیت را صفت مشترک تمام انسانها دانسته ، اما مقدار و نوع خلاقیت از فردی به فرد دیگر متفاوت می‌دانند و هر انسانی به نوعی از خلاقیت خود بهره می‌برد یکی زیاد یکی کم(پیرخایفی،1376). این تحقیقات نشان داده است که رشد و پرورش خلاقیت از همان بدو تولد و دوران کودکی آغاز می‌شود و در دوران دبیرستان به مرحله شکوفائی خود نزدیک می‌شود. البته اگر این توانایی در انسان پرورش یابد تا پایان عمر به غنای والای علمی آن افزوده می‌شود.
پیرخایفی (1376) آموزش خلاقیت را امری حیاتی می‌داند که باید در سطوح مختلف تحصیلی به صورت همگانی انجام گیرد و این آموزش همگانی متضمن انعطاف پذیری ذهن ، توانمندی شخصیت انسان (پرورش روحیه‌ی استقلال و اعتماد به نفس) و ایجاد زمینه و بسترهای مناسب اجتماعی فردی و خانوادگی است. جدای از آموزش همگانی و عمومی آموزش ویژه نیز از ضروریات است . با آموزش ویژه، فکر به طور خاص در یک زمینه ، مهارت مطلوب و مناسب را کسب می‌کندو به اصطلاح اهل علم تخصص می‌یابد. تفاوت اساسی موجود میان آموزش همگانی و آموزش ویژه این است که در آموزش همگانی فرد یاد می‌گیرد که چگونه در خدمت خود باشد و قابلیت‌های خود را بشناسد و به استعدادهایش در زمینه‌های مختلف پی ببرد، امّا در پرورش ویژه فرد علاوه بر شناخت قابلیت‌های خود به خدمات اجتماعی نیز توجه می‌کند و یاد می‌گیرد که چگونه در خدمت جامعه باشد و خود را وقف اجتماع نماید . فرد به صرف داشتن اندیشه‌های خلاق به ما تضمین نمی‌دهد که حتماً این اندیشه را در هر سطحی از خلاقیت که می‌خواهد باشد می‌تواند به مرحله بازدهی و تولید برساند قطعاً در این راه عوامل شخصیتی بسیاری وجود دارند که مانع از به نتیجه رسیدن اندیشه خلاق افراد می‌شوند. عواملی چون ـ اعتماد به نفس پایین ـ نبود اراده و پشتکار ـ اضطراب ـ تشویش خاطر ـ دل نگرانی ـ وسواس ـ خود کم بینی ـ حساس نبودن نسبت به پدیده‌ها ـ تمایل به همرنگی و یکنواختی فکر از عواملی به شمار می‌‌روند که راه را بر اندیشه خلاق می‌بندد . از این رو تدارک دیدن زمینه‌ای که باعث برطرف ساختن عوامل شخصیتی ذکر شده می‌شود ، مهمترین قدم برای رشد اندیشه به شمار می‌رود. در این میان تأکید ویژه بر نقش خانواده و در مرحله‌ی دوم مدرسه است .

فهرست مطالب
فصل اول : کلیات
مقدمه
بیان مسئله
اهمیت و ضرورت پژوهش
اهداف پژوهش
فرضیه‌های پژوهش
تعاریف عملیاتی متغیرها
نوع متغیرهای تحقیق
مراحل اندازه‌گیری متغیرها
تعریف متغیرها
فصل دوم : ادبیات پژوهش
خلاقیت چیست ؟
تعریف خلاقیت
روند شکل گیری خلاقیت
خصوصیات افراد خلاق
راه‌های پرورش خلاقیت
موانع خلاقیت
انگیزه عاملی جهت تحقق خلاقیت نوشتاری
نقش آموزش در پرورش نوشتن خلاق
محیط خانواده و تأثیر آن بر خلاقیت
نقش تکرار و تمرین نوشتن بر نوشتن خلاق
تأثیر مطالعه بر نوشتن خلاق
نقش قصه‌گویی در پرورش نوشتن خلاق
تشویق عاملی کارساز در پرورش نوشتن خلاق
نقش کودکستان و مراکز پیش دبستانی در بروز خلاقیت
نقش بازی‌های کودکانه در پرورش خلاقیت
تأثیر اوقات فراغت بر نوشتن خلاق
مروری بر تحقیقات انجام شده
نوع تحقیق
جامعه آماری و ویژگی‌های آن
روش نمونه‌گیری و حجم نمونه
ابزار گردآوری داده‌ها
پایایی و روایی پرسشنامه‌ها
پایایی و روایی آزمون خلاقیت
پایایی و روایی آزمون انگیزه پیشرفت
پایایی و روایی پرسشنامه محقق ساخته
شیوه نمره‌گذاری آزمون‌ها
نمره‌گذاری آزمون خلاقیت
نمره‌گذاری آزمون انگیزه پیشرفت
روش تجزیه و تحلیل داده‌ها
فصل چهارم : یافته‌های تحقیق
یافته‌های توصیفی
یافته‌های مربوط به فرضیه‌های تحقیق (آمار استنباطی)
فصل پنجم : بحث و نتیجه‌گیری
حث و نتیجه‌گیری
پیشنهاد نظری و علمی پژوهش
محدودیت‌های پژوهش
منابع و مأخذ
منابع و مأخذ
پیوست‌ها
پرسشنامه شماره (1) پرسشنامه محقق ساخته
پرسشنامه شماره (2) آزمون انگیزه پیشرفت (ACMT)
پرسشنامه شماره (3) آزمون خلاقیت جمال عابدی


دانلود تحقیق در مورد ترانسفورماتور

ترانس تقویت که در این طرح به بررسی آن می پردازیم امروز به عنوان یکی از دستگاههای مکمل دیگر محصولات برقی خانگی مانند یخچال و تلویزیون و بازار مصرف خود را در میان مصرف کنندگان علی الخصوص طی سالهای اخیر شبکه برق کشور توام با قطع و وصل و نوسانات بیشتری بوده ، به سرعت ایجاد نموده
دسته بندی برق
بازدید ها 12
فرمت فایل doc
حجم فایل 167 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 103
تحقیق در مورد ترانسفورماتور

فروشنده فایل

کد کاربری 1024
کاربر

تحقیق در مورد ترانسفورماتور


مقدمه
امروزه با توسعه روز افزونی که در طی چند دهه اخیر در سطح زندگی مردم کشورمان مشاهده می شود استفاده از برق وسایل برقی شتاب و گسترش رو افزونی یافته به گونه ای که بیش از 60% مردم کشورمان حداقل از یکی وسایل برقی خانگی استفاده می کنند، که پیش بینی می شود با گسترش هر چه بیشتر شبکه برق رسانی کشور طی سالهای آینده میزان استفاده از وسایل برقی نیز افزایش بیشتری پیدا کند.

ترانس تقویت که در این طرح به بررسی آن می پردازیم امروز به عنوان یکی از دستگاههای مکمل دیگر محصولات برقی خانگی مانند یخچال و تلویزیون و ... بازار مصرف خود را در میان مصرف کنندگان علی الخصوص طی سالهای اخیر شبکه برق کشور توام با قطع و وصل و نوسانات بیشتری بوده ، به سرعت ایجاد نموده ، به گونه ای که محصول فوق به خصوص طی سالهای اخیر جزو کالاهای کمیاب درآمده و دارای نرخهای متفاوتی در بازار رسمی و آزاد بوده است .

کالاهای فوق به غیر از مصارف خانگی که فوقاء بدان اشاره شد در قالب واحدهای خدماتی و صنعتی نیز که از وسایل برقی استفاده می کند مورد مصرف دارد .

این کالا در حال حاضر در داخل کشور تولید می گردد و تولید کنندگان عمده این محصول کارخانجات فاراتل ، با خزر ترانس ، راسیکو، کالای گنجینه ایرانفرد و تعاونی صنعتی 12 بهمن می باشد که مجموعا بیش از 60% تولیدات کشور را در دست دارند .

بجز واحدهای فوق در واحد دیگر در داخل کشور محصول فوق را تولید می نمایند که در حدود 15 واحد آن بدون هیچ گونه پروانه ای مشغول ساخت این محصول می باشد .

علاوه بر تولید محصول فوق در داخل کشور آمار اداره کل گمرکات کشور حاکی از آن است که طی سالها ی 63 ، 67 مقادیر زیادی ترانس تقویت وارد بازار ایران گردیده است.

جدول زیر آمار واردات محصول فوق را جهت ترانسهای تقویت تا 2 کیلو وات و 2 کیلو وات به بالا حاوی ارزش ریالی واردات سالهای فوق را نشان می دهد .

این کالا عمدتا توسط کشورهای شوروی ، لهستان ، تایوان ، آلمان غربی ، انگلستان ، فنلاند ، فرانسه ، بلژیک ، سوئیس ، اسپانیا ساخته و وارد بازار ایران گردیده است .


دانلود پژوهش بررسی عوامل موثربر پرخاشگری جوانان و نوجوانان و چگونگی مدیریت این رفتار از منظر آموزه های دینی

امروزه در جامعه ی صنعتی، به دلیل رشد سریع و ناگهانی در عرصه های مختلف فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی، شاهد سردرگمی ناشی از عدم انطباق افراد جامعه با این آهنگ تحولات بوده
دسته بندی روانشناسی و علوم تربیتی
بازدید ها 16
فرمت فایل doc
حجم فایل 220 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 93
پژوهش بررسی عوامل موثربر پرخاشگری جوانان و نوجوانان و چگونگی مدیریت این رفتار از منظر آموزه های دینی

فروشنده فایل

کد کاربری 1024
کاربر

بررسی عوامل موثربر پرخاشگری جوانان و نوجوانان و چگونگی مدیریت این رفتار از منظر آموزه های دینی

مقدمه

امروزه در جامعه ی صنعتی، به دلیل رشد سریع و ناگهانی در عرصه های مختلف فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی، شاهد سردرگمی ناشی از عدم انطباق افراد جامعه با این آهنگ تحولات بوده و به کرات اعمال خشونت افراد نسبت به یکدیگر مشاهده می شود. خشم که به عنوان یک هیجان گذرا تجربه می شود، بخشی از ساختار شخصیتی انسان است، نه یک مشکلی که به طور قهری و غیر ارادی ایجاد شده باشد. با این وجود برانگیختگی خشم به صورت مکرر می تواند مشکل ساز باشد که این برانگیختگی می تواند فعال کننده ی رفتار پرخاشگرانه بوده و به سازگاری روان شناختی و سلامت فردی آسیب برساند. هم چنین خشم، هیجانی است که به شمشیر دو لبه معروف است، به این معنا که برون ریزی آن باعث تخریب افراد و اشیاء اطراف می شود و درون ریزی و سرکوب آن صدمات جسمانی و روانی را برای فرد به بار می آورد. این مسأله نشان می دهد که بحث کنترل خشم از اهمیت خاصی برخوردار است. (زنگنه، ملک پور و عابدی،1390 : 80)

شرط ماندگاری فرد در محیط، سازگاری آن فرد با محیط زندگی اش می باشد. عدم سازگاری فرد با محیط سبب ایجاد اختلالات و ناهنجاری هایی در فرد می شود و گاهی سبب نابودی و حذف فرد از آن محیط می شود. سازگاری با محیط زمانی به وجود می آید که در محیط نظم حاکم باشد، تا فرد بتواند رفتار خود را با آن تطبیق دهد. بنابراین وجود نظم در جامعه به سازگاری و تعادل رفتار فرد در برخورد با حوادث و اتفاقات می شود. این نظم همیشه وجود ندارد و در طول عمر شخص و حتی روزانه دستخوش تغییرات می شود. مثلا تغییر در قیمت ها، دستمزدها، تغییرات شغلی و رتبه ای. چون این تغییرات از قبل پیش بینی نشده اند که فرد بتواند رفتار خودش را با آن ها تطبیق دهد، با موانع و تغییرات یا بی نظمی هایی رو به رو می شود که فرد را به واکنش دادن می کشاند و در این موارد واکنش افراد نیز متفاوت است. زیرا عواملی که سبب واکنش می شوند، متفاوتند. یکی از عکس العمل هایی که فرد در پاسخ به این موانع از خود نشان می دهد، پرخاشگری است که می توان گفت رفتاری است دشمنانه ،که به دنبال عدم سازگاری فرد با موقعیت ها نشان داده می شود. که این رفتار دشمنانه ممکن است با بروز خشونت همراه باشد. مثل دعوا کردن، شکستن اشیاء و وسایل ،و گاهی بروز داده نمی شود و درون ریزی می شود که سبب ایجاد اختلالات روانی و بیماری های درونی می شود.

گاهی فرد مستقیما با موانع برخورد می کند و واکنش نشان می دهد و گاهی فرد، خشم خود را به اشیاء و حتی شخص دیگر ابراز می کند که می توان به مواردی مانند : کتک زدن عروسک در کودکان، زدن و دعوا کردن مادر، سخت گرفتن به زیردستان و دانش آموزان ، زور گفتن به زن و فرزندان، مسخره کردن و . . . اشاره کرد.

مطالعه ی رفتارهای پرخاشگری جوانان در چند زمینه اهمیت فراوان دارد. جوانان و نوجوانان، سرمایه های آینده و آینده سازان جوامع هستند، آگاه هستند، نیازمند اطلاعات هستند و اگر اطلاعات صحیح از منابع سالم دریافت نکنند، از منابع ناسالم کسب خواهند کرد و صدمات طولانی مدت خواهند دید، به دلیل کثرت تعداد، در سرنوشت جامعه تعیین کننده هستند، به دلیل جهانی شدن و پیشرفت ارتباطات ، با همه نوع مسائل و اطلاعات مواجه هستند. پس باید قدرت تمییز اصول صحیح از ناصحیح را یاد داشته باشند. (لهسائی زاده وگلمراد مرادی،1388 )

فهرست مطالب

فصل اول. 5
کلیات تحقیق. 5
1-1 مقدمه. 6
1-2 بیان مسأله. 8
1-3 اهمیت و ضرورت.. 11
هدف اصلی. 13
اهداف فرعی. 13
1-5 فرضیه های تحقیق. 13
فرضیه ی اصلی. 13
فرضیه های فرعی. 13
1-6 تعریف اصطلاحات نظری.. 13
فصل دوم 15
ادبیات تحقیق. 15
2-1 مقدمه. 16
2-2 پرخاشگری.. 18
2-2-1تعاریف و مفاهیم 18
2-2-2 عوامل مؤثر بر پرخاشگری.. 21
2-2-2-1 بررسی تأثیر رفتار خانواده بر پرخاشگری.. 21
2-2-2-2 بررسی تأثیر فقر مالی بر پرخاشگری.. 28
2-2-2-3 بررسی تأثیر رسانه ها و وسایل ارتباط جمعی بر پرخاشگری.. 33
2-3-3-1 تلویزیون. 36
2-3-3-2 اینترنت.. 43
2-3-3-3 بازی ها 44
2-4 مدیریت پرخاشگری.. 48
2-4-1 ضرورت مدیریت پرخاشگری.. 48
2-4-2 تأثیر درمان شناختی – رفتاری بر مدیریت پرخاشگری.. 51
2-4-3 تأثیر مهارت های ارتباطی بر مدیریت پرخاشگری.. 55
2-4-3-1 مهارت حل مسأله. 58
2-4-3-2 مهارت ابراز وجود 61
2-4-3-3 آموزش مدیریت خشم 66
2-5 پیشینه تحقیق. 67
2-5-1 پیشینه داخلی. 67
2-5-2 پیشینه خارجی. 69
فصل سوم 70
روش تحقیق. 70
3-1 مقدمه. 71
3-2روش های تحقیق. 72
تحقیق. 72
3-3 روش های گردآوری اطلاعات.. 73
فصل چهارم 75
تجزیه و تحلیل یافته ها 75
نتیجه گیری.. 80
جمع بندی.. 81
پیشنهادها 82
پیشنهادهای پژوهشی. 82
منابع. 83
پایان


دانلود مقاله تحلیل مکانی و فضایی تغییرات کاربری اراضی شهری

یکی ازابزارهای مهم برنامه ریزی درزمینه کاربری زمین استفاده ازسرانه های کاربری زمین است که نقش اساسی درتهیه طرح های شهری ونحوه ی توزیع وتقسیم اراضی شهری دارد
دسته بندی معماری
بازدید ها 22
فرمت فایل doc
حجم فایل 1282 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 136
مقاله تحلیل مکانی و فضایی تغییرات کاربری اراضی شهری

فروشنده فایل

کد کاربری 1024
کاربر

تحلیل مکانی و فضایی تغییرات کاربری اراضی شهری


چکــیـده
یکی ازابزارهای مهم برنامه ریزی درزمینه کاربری زمین استفاده ازسرانه های کاربری زمین است که نقش اساسی درتهیه طرح های شهری ونحوه ی توزیع وتقسیم اراضی شهری داردامامجموعه مطالعات وبررسی های انجام شده دراین زمینه نشان می دهدکه نظام برنامه ریزی سرانه ای ایران اصولاًباتنگناهای اساسی نظری وعملی روبروست به همین دلیل مجموعه روشهاوفنون تعیین سرانه های شهری یا اصولاًازمفهوم برنامه ریزی کاربری زمین وجامع نگری لازم بی بهره اندویاپیش شرط های لازم برای کاربرددرست آنهادرطرح های شهری ایران وجود نداردودرواقع ابزار سرانه های کاربردی به دلیل خصلت کالبدی-کارکردی خود بسیار ناتوان تر ازآن است که بتواند به نیازهای برنامه ای وابعاد حقوقی،اقتصادی واجتماعی استفاده از زمین وفضا پاسخ گوید به همین دلیل دراغلب موارد تحقق پیدانکرده است رشد سریع جمعیت مجموعه شهری تهران باعث گسترش پراکنده هرج ومرج درکاربری زمین وتبدیل اراضی کشاورزی وباغات به مناطق مسکونی وصنعتی وتبدیل روستاها به شهرکها ودر نهایت توسعه ناموززن گردید این رشد سریع جمعیت شهری درمنطقه 15 فرصت هرگونه برنامه ریزی را ربودوهم اکنون این منطقه با مشکلات عد یده ای دررابطه با وجود کاربردها ودسترسی به آنهامواجه است.
باتوجه به بررسی تک تک کاربری های زمین درسطح منطقه ونواحی مختلف وبرآوردسطح کمبودنیازمند یهای کلی درسطح منطقه اولویت بندی با خدماتی چون کاربری های فرهنگی مذهبی،درمانی ، ورزشی ، اداری ،تاسیسات وتجهیزات شهری وتجاری می باشدکه بیشترین کمبود را نیز درسطح نواحی دارند بنابرین می توان با استفاده از کاربری اراضی بایرچشم پوشی کردن وانتقال اراضی صنعتی ونظامی واختصاص آن به کاربری خدماتی وافزایش طبقات ساختمانی کاربری خدماتی ، بالا بردن تراکم درواحد سطح کمبود خدمات رفاهی منطقه راجبران نمود .

مقـــدمه
با توجه به گسترش روزافزون شهرها برنامه ریزی شهری از جامعیت خاصی برخوردار می باشد و محتوای آن به نسبت عمق و ارتباطی که با محیط شهر و ساکنان آن دارد بسیار گسترده است شهرها با محیط منطقه ای و نواحی اطراف خود در ارتباطند و از کلیه شرایط آنها اعم از عوامل اقلیمی و طبیعی عوامل فرهنگی و اجتماعی و عوامل معیشتی و اقتصادی تاثیر می پذیرند و بر آنها نیز بطور متقابل تاثیر می گذارند. چنین رابطه و نظامی در اثر توسعه یکباره فیزیکی و افزایش انفجار آمیز جمعیت شهرها. نظام شهرنشینی را با بحران و آینده آن را با ابهام روبرو ساخته است. وجود همین عوامل بر اهمیت برنامه ریزی شهری و لزوم تحقیق و تفحص بیشتر در رابطه با آن می افزاید مجموعه ای که تدوین شده با عنوان تحلیل مکانی و فضایی تغییرات کاربری اراضی شهری محدوده شهرداری منطقه 15 تهران (شهرداری) است. این مجموعه به گونه ای گردآوری شده است تا از جنبه نظری افق و دید دانشجویی را گسترش دهد و بر توان و نتیجه گیری منطقی برای برنامه ریزی برای منطقه بیفزاید.
توالی فصلها و بخشها به این شکل می باشد. بخش اول این مجموعه به کلیات تحقیق اختصاص داده شده است که ابتدا به بیان طرح مساله و ضرورت آن اشاره و سپس اهداف و فرضیات مورد نظر بیان می شوند و در ادامه نیز به بیان طرح مساله تحقیق و روش تجزیه و تحلیل داده و مشکلاتی که فرا روی این تحقیق بوده است. سپس در قالب فصل دوم به بررسی ادبیات و مبانی نظری تحقیق پرداخته شده است در فصل سوم نیز بعد از انتخاب نمونه موردی بستر جغرافیایی منطقه و عوامل و شرایط اکولوژیکی شرایط اقتصادی شرایط کاربری وضع موجود فصل چهارم به بررسی تغییرات کاربری ارضی و ارزیابی مدیریت اقتصادی و اجتماعی اختصاص یافته و در نهایت فصل پنجم به نتیجه گیری و آزمون فرضیات وهمچنین ارائه پیشنهادات باتوجه به اهداف تحقیق اشاره دارد.

فهرست مطالب
چکیده
مقدمه
فصل اول : کلیات تحقیق
1-1طرح مساله و بیان ضرورت آن
1-2سوالات اصلی تحقیق
1-3اهداف تحقیق
1-4فرضیه
1-5روش تحقیق
1-6پیشینه و سابقه انجام
1-7مسائل و مشکلات تحقیق
فصل دوم: مفاهیم و پیشینه‌ی مطالعات کاربری زمین
2-1 مقدمه
2-2 مفاهیم تحقیق
2-2-1 محتوای طرح کاربری زمین
2-2-2 مفهوم زمین
2-2-3 ناحیه
2-2-4 محله‌ها و ناحیه‌های شهری
2-2-5 برنامه‌ریزی
2-2-6 برنامه‌ریزی شهری
2-2-7 منطقه
2-2-7-1 انواع مناطق
2-2-8 برنامه ریزی کاربری اراضی شهری
2-2-9 فرایند برنامه‌ریزی کاربرد اراضی
2-2-10 اصول طبقه‌بندی کاربری اراضی شهری
2-2-11 تعریف مدیریت
2-2-12 مدیریت شهری
2-3 محتوا و روش تهیه طرح‌های جامعه و تفصیلی در ایران
2-3-1 طرح هادی شهری
2-3-2 طرح جامع شهر
2-3-3 طرح تفصیلی
2-4 پیشینه مطالعات کاربری زمین
2-4-1 پیشینه مطالعات کاربری زمین در دنیا
2-4-3 پیشینه‌ی مطالعات کاربری زمین در ایران
2-4-2 کاربری زمین در قاره‌های مختلف جهان
2-4-4 پیشینه‌ی برنامه‌ریزی کاربری زمین در منطقه 15
2-5 نظریه هاومدل‌های توزیع کاربری اراضی
2-5-1 نظریه نوگراها
2-5-2 نظریه سلامت روان
2-5-3 نظریه‌های مبتنی بر اقتصاد شهر ...
2-6 نتیجه‌گیری
فصل سوم : مطالعات اکولوژیکی
3-1 مقدمه
3-2 موقعیت طبیعی
3-2-1 موقعیت جغرافیایی
3-2-2 ویژگیهای عمومی زمین شناسی منطقه 15
3-2-3 آبهای زیرزمینی
3-2-4 زلزله خیزی
3-2-5 مهمترین گسله‌ ها در گستره تهران و پیرامون منطقه
3-2-6 ژئومورفولوژی
3-2-6-1 توپوگرافی و شیب منطقه
3-2-6-2 موقعیت منطقه از نظر سیل گرفتگی و آب گرفتگی
3-2-2 مطالعات آب و هوا شناسی
3-2-2-1 آب و هوا
3-2-2-2 میزان بارش
3-2-2-3 رطوبت نسبی
3-2-2-4 روزهای یخبندان
3-2-2-5 روزهای بارانی
3-2-2-6 درجه حرارت
3-2-2-7 باد
3-3 مطالعات تاریخی و بررسی روند گسترش کالبدی منطقه
3-3-1 عوامل مهم و تاثیر گذار بر روند تحولات کالبدی منطقه
3-4 مطالعات جمعیتی منطقه
3-4-1 مقدمه
3-4-1-2 روند تحولات جمعیت
3-4-1-3 توزیع سنی و جنسی جمعیت
3-4-1-4 پراکندگی و تراکم نسبی جمعیت
3-4-1-5 میزان باسوادی و سطح سواد جمعیت
3-4-1-6 مهاجرت در منطقه
3-4-2 ویژگیهای اقتصادی
3-4-2-1 وضع فعالیت جمعیت
3-4-3 پیش‌بینی جمعیت منطقه
3-5 تاسیسات زیربنایی
3-5-1 شبکه جمع آوری فاضلاب
3-5-2 قنوات
3-5-3 سیستم دفع آبهای سطحی
3-5-4 مخابرات
3-5-4 گاز و فرآورده‌های نفتی
3-5-6 خطوط انتقال نیرو و شبکه توزیع
3-5-7 شبکه آبرسانی
3-6 نتیجه‌گیری
فصل چهارم : بررسی و تحلیل تغییرات کاربری زمین در منطقه 15
4-1 مقدمه
4-2 تقسیمات داخلی منطقه
4-3 استانداردهای کمی شهرسازی
4-4 کاربری زمین در منطقه
4-4-1 کاربری مسکونی
4-4-2 کاربری تجاری
4-4-3 کاربری آموزشی
4-4-4 کاربری بهداشتی و درمانی
4-4-5 کاربری اوقات فراغت
4-4-5-1 کاربری فرهنگی – مذهبی
4-4-5-2 کاربری ورزشی
4-4-5-3 فضای سبز شهری
4-4-6 اراضی خدمات پذیرایی و جهانگردی
4-4-7 کاربری اداری ، انتظامی ، نظامی
4-4-8 کاربری تاسیسات و تجهیزات شهری
4-4-9 کاربری حمل و نقل
4-4-10 کاربری صنعتی
4-4-11 کاربری شبکه
4-4-12 کاربری مسیل و حریم مسیل
4-4-13 کاربری اراضی بایر
4-4-14 کاربری حریم شبکه برق
4-5 ارزیابی سطوح و سرانه
4-6 بررسی اجمالی از تغییرات کاربری اراضی منطقه 15
4-6-1 بررسی تغییرات کاربری‌های مختلف منطقه 15با تاکید بر کمیسیون ماده پنج 109
4-6-2 بررسی تراکم ساختمانی در کاربریها
4-7 نیازمندی‌های کنونی زمین در نواحی شش گانه منطقه
4-8 تحلیلی از عوامل اقتصادی بر تغییرات کاربری اراضی
4-8-1 تحلیلی از قیمت اراضی و تغییرات کاربری درنواحی مختلف
4-9 تحلیلی از نقش مدیریت شهری در تغییرات کاربری اراضی
4-10 نتیجه‌گیری ..
فصل پنجم : نتیجه‌گیری و آزمون و فرضیات
5-1 آزمون و فرضیات تحقیق ..
5-1-1 فرضیه اول ..
5-1-2 فرضیه دوم ...
5-2 نتایج تحقیق ..
5-3 امکانات و فرصتها ( پیشنهادها )
منابع وماخذ فارسی..
منابع وماخذ انگلیسی
چکیده انگلیسی ...